Gerinctúra a Fogarasi-havasokban

2002. augusztus 23 - szeptember 3. Életem első (mások által: Baraka Világjáró Kft.) szervezett utazása (túrája). Egyénileg szervezve biztosan kötetlenebb lett volna, de Románia még sajnos így is "Románia" !

A film ismét elérhető

0. nap

Este indulunk kisbusszal Debrecenből. Rövid időre megállunk Nagyváradon és elintézzük a pénzváltást. Ezután folytatjuk utunkat a Fogarasi-havasok felé. Az éjszakát a buszon utazással töltjük.

a büfékocsiban, irány Debrecen a találkahely

1. nap

Kora reggel érkezünk Zernest faluba, ahonnan egy öreg teherautóval úttalan-utakon utazunk tovább a Rudarica erdészházig (1050 m). Innen indul gyalogtúránk. A Rudarica erdészháztól egy eléggé elhanyagolt erdészeti úton indulunk el, majd egy meglehetősen meredek ösvényen, bükk-, majd fenyőerdőkön keresztül kapaszkodunk fel előbb a Kis-, majd a Nagy-Lerescu nyeregbe (1450 m). Megmásszuk a Nagy-Lerescu (1690 m) és a Komisz csúcsokat (1887 m). Kiérkezvén az erdőhatár fölé, egyszerre láthatjuk a Besenyő-víztározót, a Királykő fenséges mészkőbérceit és a Jezer-hegység nagyszerű csúcsait. Jobbról megkerüljük a Lutele csúcsot (2176 m) és leereszkedünk a Lutele nyergébe, hogy rögtön visszakapaszkodjunk a széles és magas Berevoiu-hegy oldalába, ahonnan végre leereszkedhetünk szálláshelyünkre a 2060 m magas Berevoiescu-nyeregbe, ahol felállítjuk sátrainkat. A szállásul szolgáló nyereg széles és lapos, rajta néhány apró, sekély tavacskával. Északnyugati irányban egy mély völgy indul, ahol tiszta forrásvíz ered.

Táv: 14 km, szint: 1200 m, menetidő: 7-8 óra. (****) Ez a nap még a bemelegítésé, a gerinc és a nyergek még szélesek és laposak. A Berevoiescu-nyeregben vadkempingezve egy éjszakát töltünk.

kipakolás bezsúfolás a csodaszekér az első táj reggeli első lépések szemből első lépések hátulról ezen igazodj el az első akadály cipőteszt ez egyre meredekebb túristák a fűben műanyag gomba? jön a vihar az eltévedt Milka tehén a ködben a vihar elhagyott, vagy mi hagytuk le őt a fák felett birkafelhőben

2. nap

Berevoiescu-nyeregtől az Urlea-tóig: Sátorbontás után először a Berevoiescu-nyeregből (2060 m) felkapaszkodunk a Berivoiu Mare csúcs (2300 m) alá, majd megkerüljük a táborhelyünk alatti völgyfőt és megmásszuk a Bratila csúcsot (2274 m). Innentől megváltozik a táj: a szemünk elé táruló gerincek és csúcsok egyre élesebbekké, csipkézettebbekké válnak. A kopár, növényzet nélküli hegyoldalakon megpillanthatjuk az első hófoltokat. A gerinc leginkább egy óriási fűrész fogazatára emlékeztet. Tovább túrázunk és leereszkedünk a Bratila-nyeregbe. Elhaladva a Ludisoru csúcs alatt (2307 m), megmásszuk a Zernye csúcsot (2316 m). Elérjük a Zernye-nyerget (1923 m), majd egy sziklás kapaszkodó után elhaladunk a Dara csúcs (2500 m) alatt; ezt követően pedig egy meredek úton leereszkedünk a festői fekvésű Urlea-tóhoz. A magas hegyek által körbevett tó partján állva igazán kicsiny porszemnek érezhetjük magunkat a hatalmas csúcsok alatt.

Táv: 15 km, szint: 1200 m, menetidő: 7-9 óra. (****) Sátrainkat a tó partján állítjuk fel, ahol egy éjszakát töltünk.

pásztor jó reggelt... itt olyan a birka mint városban az autó bariszex ezekből lesz a tarkabar(i)ka a tábor   a birkák utolértek   ugordj hasizom szakadék szélén ösvényen   itt még öröm a köbön Kárpáti Sisakvirág    úgy néznek mintha nem láttak volna még túristát Urlea tó szállás a kék keresztnél meredek sziklafal

3. nap

Urlea-tótól a Moldoveanu csúcs lábáig: Az Urlea-tótól meredek és sziklás ösvényen kapaszkodunk vissza a nyeregbe. Miután felértünk a gerincre, megkerüljük a 2473 m magas Urlea csúcsot, ahonnan tiszta időben fantasztikus panoráma tárul a szemünk elé. Túránk során láthatunk néhány távoli, gyönyörű tengerszemet is. Egy enyhe lejtőn ereszkedünk le a Magos-nyeregbe (2344 m), majd továbbhaladunk a Szombat-völgy bejáratánál lévő Nagy-ablak sziklakapuhoz (2180 m), majd leereszkedünk a Kis-ablakhoz. A Fogaras "ablakai" nevüket érdekes alakjuknak köszönhetik: a jégkorszakban a gleccserek jege szinte kihasított egy-egy darabot a főgerincből. Ezt követően meredeken kapaszkodunk fel a Galasescu Mare csúcsra (2470 m), majd a csúcs után a Vistea-nyeregben állítjuk fel sátrainkat 2304 m magasan. Ez a legmagasabban fekvő és a legzordabb szálláshelyünk, de a pompás kilátás kárpótol minket a körülményekért. Sátrainkból tökéletesen ráláthatunk a 2544 m magas Moldoveanu csúcsra, mely a Fogarasban a legmagasabb. A Moldoveanu a Vistea csúccsal alkot egy jellegzetes kettős csúcsot. Kemény, kristályos kőzetükbe mély barázdákat vágott az erózió.

Táv: 12 km, szint: 1400 m, menetidő: 7-9 óra. (*****) Ezen a helyen egy éjszakát töltünk.

alvó tábor borotválkozó-tükör ébredő tábor birkák madártávlatból az Urlea csúcs felé közel a csúcs 2 Km szállás a Vistea-nyeregben néhányan a bivakházban szálltak meg

4. nap

Moldoveanu csúcstól a Podragu turistaházig: Korán reggel indulunk és egy meredek ösvényen felkapaszkodunk a Vistea csúcsra (2527 m). Itt hagyjuk hátizsákjainkat és egy fél órás kitérővel megmásszuk a 2544 m magas Moldoveanu csúcsot, mely Románia és a Déli-Kárpátok legmagasabb csúcsa. A csúcsról kelet felé tekintve végigkövethetjük az elmúlt napok útvonalát, nyugatra pedig a hátralévő utat vehetjük szemügyre. Dél felé felsejlenek a Fogarasi-havasok gerincével párhuzamosan futó, de alacsonyabb Jezer- és a Papusa-hegyláncok. Északi irányban távolban az Erdélyi-medence pereme, az Olt és a Küküllő folyók közötti dombságot láthatjuk, közelebb pedig a Fogarasi-medencét és az Olt menti településeket vehetjük szemügyre. Természetesen mindezt csak tiszta időben. Visszatérünk a Vistea csúcsra, majd leereszkedünk az Orzanele-nyeregbe (2305 m). Folyamatosan föl-le túrázva elhaladunk a Kis-, majd a Nagy Úcsa és a Corabia csúcsok mellett, majd leereszkedünk a nagyszerű Podragu-nyeregbe (2307 m). Észak felé letérünk a gerincről és a káprázatos szépségű Podragu tengerszem (2136 m) mellett található menedékházban foglaljuk el szállásunkat.

Táv: 10 km, szint: 1100 m, menetidő: 5-7 óra. (*****) A Podragu menedékházban egymás után két éjszakát töltünk.

meredeken a Vistea csúcs felé Söndör a csúcson Péter feszít a kereszten 17 a csúcson csúcspuszi nem árt kapaszkodni túravezetők egy kis Baraka reklám                Podragu tengerszem  Podragu tengerszem és túristaház a túra habos oldala, háttérben egy poszter volt aki a forró teát választotta csoportos sütkérezés a civilizáció oázisán Gábor akin nem látszanak a kilométerek női mosdó Bogi a szélben rummal telítve fürdés után

5. nap

Esőnap, illetve pihenőnap. Ez a nap időjárástól függően a programban bárhol felhasználható. Ha végig jó az idő, akkor természetesen ezen a napon is túrázunk és a környéken teszünk kisebb kirándulásokat. (Az idő szép volt, és természetesen a pihenést választottam!)

Fogarasi kőolajvezeték:))) hajmosás sziklák között.... mosógép szalonnasütés gázon ide csak a szamár jár (Lada Szamára) emeleti barakban emeletes ágy fény az alagút végén étekre várva kiszolgáló ablak férfi WC-1 ? férfi WC-2 ? férfi WC-3 ? válaszút

6. nap

Podragu turistaháztól a Zerge-tóig: Korán reggel a Podragu menedékháztól (2136 m) egy meredek ösvényen kapaszkodunk vissza a főgerincre (2307 m). Elhaladunk a Podragu csúcs (2462) és a Podul Giugiului-tó (2226 m) mellett, mely egy tipikus gleccserteknőben kialakult kis tengerszem. Amikor a jégkorszak elmúltával a gleccser jege elolvadt, a teknőjében visszamaradt az olvadékvíz. A tavat minden oldalról meredek sziklafalak veszik körül, melyek egész nap árnyékot vetnek a tóra. Így vize még az átlagnál is hidegebb. A tótól meredek kaptatón jutunk a 2468 m magas Nagy-Árpás csúcsra, majd elhaladunk a Kis-Árpás csúcs (2460 m) mellett. Ezt követően érkezünk a "Három lépés a halál" fantázianevű szakaszhoz, ahol fémkábelek segítségével tudunk tovább haladni. A "Sárkány-ablaktól" (2175 m) ereszkedünk le a Fundu Caprei teknőbe, mely dél felé nem zárt, így nem alakult ki benne tó. A teknőből meredeken visszakapaszkodunk a Buteanu (2507 m) lábához. A délutáni órákban érjük el a csodaszép Zerge-tavat (2230 m), ahol felállítjuk sátrainkat.

Táv: 9 km, szint: 900 m, menetidő: 4-6 óra. (*****) A Zerge-tó partján vadkempingezve egy éjszakát töltünk.

búcsú a civilizációtól Tibi a szakadék szélén Tamás a leesett kalap nyomában pihenő a pihenőnap után gerincen ez meredek, de segít a lánc három lépés a halál Ceausescu villa és a transzfogarasi autóút

7. nap

Zerge-tótól a Kalcun-tóig: Reggel újabb kapaszkodó vár ránk a Zerge (2471 m) és Paltinu csúcsokon (2398 m) keresztül. Túránk során észak felé letekintve láthatjuk a Bilea-tengerszemet, ahol egy félszigeten festői turistaházat emeltek. A tó partján pedig az egykori Ceausescu villa áll, ami ma szállodaként üzemel. Közvetlenül a villa mellett indul a transzfogarasi autóút közel 2 kilométer hosszú alagútja mely 2033 m magasan fúrja át a Fogaras-hegységet. A Bilea-tó partjáról indulva leereszkedünk a Paltinu-nyeregbe (2350 m), és egy hullámos gerincszakasz után megmásszuk a 2397 m magas Laica csúcsot. Innen fémkábelek segítségével haladunk tovább, majd áthaladunk a Laica-nyergen és megmásszuk a Kis-Laica csúcsot (2390 m). Jó idő esetén innen még jól láthatjuk a Moldoveanu csúcsot, de már kibontakozik előttünk a Negoi hegy csúcsa is. Egyszerre láthatjuk tehát Románia két legmagasabb csúcsát! Folyamatosan ereszkedve érjük el a Kalcun-tavat (2135 m), melynek partján - vadkempingezve - töltjük az éjszakát.

Táv: 8 km, szint: 700 m, menetidő: 4-6 óra. (*****)

éjszakai fagy nyomai éjszakai fagy nyomai tábor a Zerge-tónál    Negoi hegycsúcs csapat másik fele a vízesésnél táborozott

8. nap

Kalcun-tótól a Feleki- (Avrig)-tóig: A Kalcun-tavat megkerülve lépcsőzetesen meredek és sziklás úton kapaszkodunk fel a Negoi csúcsra (2535 m), Románia második legmagasabb csúcsára. Innen jó idő esetén káprázatos panorámában lehet részünk: dél felé láthatjuk a Déli-Kárpátok legnagyobb víztározóját, a Vidra-tavat, észak felé pedig az Olt völgyében elterülő erdélyi települések sejlenek fel. Keleti irányba visszatekintve szinte a Moldoveanu csúcsáig láthatjuk a meredek, szaggatott gerincet. Ezt követően leereszkedünk a Kleopátra tűje nevű sziklaalakzathoz. Megkerüljük a Serboata csúcsot (2366 m), megmásszuk a Puha (2176 m), majd a Scara csúcsokat (2306 m), elérjük a Scara-nyerget (2146 m), megkerüljük a Garbova csúcsot és egy láncokkal megerősített szakaszt magunk mögött hagyva haladunk tovább. Leereszkedünk a Feleki-tóhoz (2011 m), mely a Fogarasi-havasok legnyugatibb fekvésű és egyik legszebb tengerszeme.

Táv: 10 km, szint: 1000 m, menetidő: 5-7 óra. (*****) Sátortáborunk a tó partján lesz, ahol egy éjszakát töltünk.

Sajóra emlékeztető pásztoreb duplalyukú tűzhelyen készül a vacsi a sátor is megérdemel egy fotót Feleki tó

9. nap

Feleki-tótól a Corbului nyeregig: A Feleki-tótól (2011 m) meredeken kapaszkodunk fel a Feleki-nyeregbe (2178 m). A táj újra lassan változik, a meredek hegyoldalak egyre lankásabbá, a gerincek szélesebbé válnak. A kopár hegyoldalakon egyre több a növényzet, megjelennek a havasi legelők és ezzel együtt a legelésző birkanyájak is. Megkerüljük a Budislavul csúcsot (2343 m), majd több nyergen áthaladva megmásszuk a 2283 m magas Szuru csúcsot. Leereszkedünk a Szuru-nyeregbe, majd visszakapaszkodunk a Cocoriciu csúcs (2034 m) alá. Ezután újra egy nyeregbe ereszkedünk, majd következik a Tatár csúcs (1888 m). Az egyre laposabbá váló gerincen elhaladunk Fedeles tető (1820 m) mellett és sátrainkat a Corbului nyeregben (1570 m) állítjuk fel.

Táv: 12 km, szint: 700 m, menetidő: 6-8 óra. (****) Itt egy éjszakát töltünk.

ki fotóz kit?  távolban egy pásztorlak ismét a Kárpáti Sisakvirág  ereszkedünk, ismét fák birkaszinten emberi kéz nyomai, biztos közel egy falu

10. nap

Corbului-nyeregtől Caieni falu vasútállomásig: A nyeregből folyamatosan ereszkedve, előbb csodálatos havasi legelőkön, majd mesebeli fenyő- és bükkerdőkön keresztül túrázunk egészen Caieni falu vasútállomásáig.

Táv: 16 km, szint: 200 m, menetidő: 5-7 óra. (***) A Magyarországról érkezett kisbusszal itt találkozunk újra. Bepakoljuk hátizsákjainkat és indulunk haza Magyarországra. Az éjszakát a buszon töltjük.

utolsó táborhely viszik Milka tehenet Olt völgyi tejfel reméljük a felhők alatt is szép idő van már nem lehet messze a falu a büszke lovas családi idill lóéknál a rendőrség épülete kocsma előtti körkép egy kis zsebpénz-trombitálás a főtéren

praktikus tudnivalók

A túrák nehézsége: a Fogarasi-havasok gerinctúrája az átlagos gyalogtúráinkhoz képest nehezebb. Nem csupán az egyes gyaloglások lehetnek fárasztóak, de a sorozatterheléssel is szembe kell néznünk. Nem szabad elfelejtenünk, hogy teljes felszerelésünket egy hátizsákban végig magunkkal kell vinnünk. A magashegységekben előforduló zord időjárás is nehezítheti a túrákat. Aki azonban túrázott már 15-20 kilogrammos hátizsákkal több napon keresztül, dolgozik benne némi "cserkészösztön", indult már teljesítménytúrán, szokott sportolni és járt már magashegységben, annak nem okozhat gondot a fogarasi gerinctúránk. Mivel útvonalunk egyik pontból egy másikba vezet, így nincs lehetőség egy-egy napi túra kihagyására, illetve visszafordulásra. Ha valaki útközben megszakítaná a túrát, túravezetőink (mivel a csoporttal kell maradniuk) nem tudnak segítséget nyújtani számára. A napi gyaloglások nem túlságosan hosszúak, sokkal inkább a szintemelkedések miatt lehet fárasztó egy-egy túra. Programunk azonban figyelembe veszi a túrák utáni pihenőidőt. A gyalogtúrák alatt elengedhetetlen a magabiztos koordináció, a szédülésmentesség és néhány csúcs esetén kismértékű kézhasználat. A Fogarasi-havasok változékony éghajlata miatt rendkívüli fontosságú a megfelelő felszerelés. Megbízható és vízálló sátor szükséges, de ugyanilyen fontos a jó minőségű esőnadrág, esőkabát és túrabakancs is. Melegen ajánlható felszerelés a teleszkópos túrabot.A hátizsákod ne legyen nagyobb 65-75 literesnél és ne legyen nehezebb 20-25 kg-nál!

A gyalogtúrák nehézségi foka: a gyalogtúrákat ötös skálán osztályoztuk. Az egyes értékeket csillaggal jelöltük (*****)!

Mindenképpen szükséges felszerelés: megfelelően vízálló, könnyű, lehetőleg alumíniumvázas, kizárólag jurta- (vagy kupola-) sátor; meleg hálózsák, derékalj (polifoam), nagy hátizsák (65-75 liter), meleg ruha, polárdzseki, sapka, kesztyű, strapabíró túraöltözet, esőkabát, esőnadrág, kényelmes és vízálló túrabakancs, váltás edzőcipő, elemlámpa pótelemmel és pótégővel, gázfőző, főzőedény, zsebkés, kulacs, napkrém, napszemüveg. Külön kiemeljük a megbízható és vízálló jurtasátor és a megfelelő (lehetőleg lélegző, pl. Gore-Tex), esőnadrág, esőkabát és túrabakancs fontosságát.

Élelem: a túra teljes mértékben önellátó. Magyarországról kell vinnünk az öszszes élelmet, mert a Fogarasi-havasok gerincén meglehetősen korlátozott a vásárlási lehetőség. A környéken, elérhető közelségben semmilyen lakott település, így élelmiszerbolt sincs. Néhány menedékházban rendelhetünk néhány egyszerű ételt (puliszka, krumplipüré, sült kolbász, rántotta, tea). Ezekben a menedékházakban általában üdítőket és alkoholt is árusítanak. Magyarországi vásárláshoz néhány élelmezési ötlet: konzervek, 10 perc alatt megfőzhető zacskós tészták, levesporok, száraz kolbász vagy szalámi, tubusos sajtok, tejpor, pudingpor, burgonyapüré por, aszalt gyümölcsök, olajos magvak, műzliszeletek, csokoládé, kekszek. Milyen élelmiszereket nem ajánlunk? Zöldségek, gyümölcsök, vaj, joghurtok, üveges vagy műanyag dobozos termékek.

Ivóvíz: a túravezetőnk által ajánlott források és patakok vize fogyasztásra alkalmas. Kulacs feltétlenül szükséges!

Gyógyszerek: hozz magaddal néhány alapvető gyógyszert: láz- és fájdalomcsillapító, görcsoldó, hasfogó, hashajtó, megfázás- és torokfájás elleni szer, kalcium pezsgőtabletta, sebfertőtlenítő szer. Jó szolgálatot tehet egy lázmérő és néhány ragtapasz.

Szállások: két éjszaka autóbuszban, kettő menedékházban és hét sátorban. A menedékházak színvonalát nem szabad nyugat-európai mértékkel szemlélni. Tisztálkodási lehetőség nincs bennük, a vécék is hagynak némi kívánnivalót maguk után, a hálóhelyiségek nagyok és itt is szükséges a hálózsák használata. A romániai menedékházak állapota miatt a Fogarasban sajnos nincs mód színvonalasabb szállásokra. Mivel ezen menedékházak döntően a gerinctől messze, sok száz méter szintkülönbséggel lejjebb épültek, ezért utunk során sokkal inkább a sátrazásra helyezzük a hangsúlyt. Mivel ezek vadkempingek, ezért bejáratott táborhelyeinken csupán források illetve tengerszemek vizében tudunk tisztálkodni.

Időjárás: a Fogarasi-havasok (mint minden más magashegység) időjárására leginkább a változékonyság jellemző. A völgyek időjárása átmenetet képez a gerinc és a felsőbb régiók időjárási viszonyai között. Tehát a mind nagyobb tengerszint feletti magasság általában hidegebb, szelesebb és csapadékosabb időt és változékonyságot feltételez. Jó idő esetén a gerincen napközben akár 20-25 C is lehetséges, de sokkal valószínűbb 15-20 C. Éjszaka fagypontra is lehűlhet a levegő, de sokkal inkább 5-10 C várható. Egy-egy vihar idején akár hó is eshet, mely azonban hamar elolvad. A gerincen mindenképpen számítani kell esőkre és szélre!

Elektromos áram: semmilyen lehetőség nincs videokamerák vagy mobiltelefonok feltöltésére. Villanyáram a turistaházakban nincs.